Menneskelige værdier er vigtige som konstruktørcensor
Bygningskonstruktør og cand.scient.techn. Martin Pedersen er censor på konstruktøruddannelsen. Udover de faglige kompetencer skal man besidde åbenhed, indlevelse og forståelse for de studerendes situation, siger han.
Bygningskonstruktør Martin Pedersen har valgt at være beskikket censor ved siden af sit arbejde som partner i Spangenberg & Madsen Rådgivende Ingeniørfirma.
”Jeg kan godt lide uddannelsesmiljøet, mærke de studerendes engagement og følge med i, hvordan uddannelsen udvikler sig i forhold til branchen,” siger han og fortsætter:
”Min rolle som censor er at afdramatisere hele eksamenssituationen og skabe et så trygt og roligt miljø, at de studerende formår at levere deres bedste præstation.”
Han tilføjer:
”Med den rette opbakning kan de studerende præstere mere, end de selv tror.”
Indlevelse og empati er vigtige værdier
For at være en god censor skal man ifølge Martin Pedersen have sine menneskelige værdier i orden.
”Ud over at have kendskab til bygningskonstruktørens faglighed, kompetencer og studie- og semesterordningen skal man også have evne for indlevelse, empati og forståelse, så man fx ikke lader en studerendes nervøsitet skygge for et godt projekt og dermed bedømmer det for lavt. Desuden skal man kunne møde den studerende åbent uden forudfattede holdninger om, hvordan bestemte ting i et projekt skal løses.”
Ser ikke projekter på forhånd
Martin Pedersen, der også er uddannet cand.scient.tech, har været censor siden 2016.
Han bruger omkring 5-10 dage om året på at bedømme afgangsprojekter på 7. semester og stopprøver efter 2. semester.
Som censor ser han først de studerendes projekt i eksamenssituationen. På blot 45 minutter skal han formå både at overskue og forstå projektet, høre eksaminandens præsentation, overvåge at eksaminationen foregår korrekt og votere.
”De studerende præsenterer deres projekt digitalt – typisk via PowerPoint. Nogle gange kan det godt være en udfordring at overskue projektet, hvis en præsentation omfatter døde links – hvilket sker af og til. For så skal jeg lede efter en fil i den digitale mappestruktur, samtidig med at jeg skal høre, hvad den studerende siger og holde øje med, at det hele foregår korrekt. Den slags uorden i præsentationen kan gå ud over et ellers godt projekt.”
Med erfaringen er det blevet lettere for Martin Pedersen både at orientere sig hurtigt i de digitale projekter og vide, hvad han skal kigge efter.
Mental forberedelse er vigtig
Den mentale forberedelse som censor har også betydning:
”Når man har så kort tid til hver studerende – som har brugt tre og et halvt år med ’blod, sved og tårer’ – er det vigtigt for mig at være 100 % til stede. Jeg forbereder mig på den måde, at jeg i min kalender fuldt ud har afsat de dage, hvor jeg er censor, og dermed holder fri fra mit arbejde.
”Det er vigtigt for mig, at alle studerende får en så god oplevelse som muligt. Det kræver, at både jeg og eksaminator er nærværende over for den studerende og nysgerrige på projektet.”
Læs hele portrættet af Martin Pedersen i Konstruktøren nr. 1 2022.
BLÅ BOG
Martin Pedersen, 39 år. Uddannet bygningssnedker (2004), bygningskonstruktør (2009) og cand.scient. techn. (2011). Arbejder hos Spangenberg & Madsen Rådgivende Ingeniørfirma A/S, hvor han er afdelingsleder og partner (2019-). Har bl.a. arbejdet i Sweco som seniorprojektleder (2017-19) og COWI som projektleder (2015-2017).
Læs Konstruktøren nr. 2 2022
Ud over et portræt af konstruktør Martin Pedersen kan du i Konstruktøren nr. 1 2022 bl.a. også læse om:
- 800 billige og bæredygtige studieboliger bygget som modulbyggeri
- BYG-ERFA’s erfaringsblad om, hvordan man kan forhale nedbrydning af sandsten med istandsættelse og vedligehold.
- Debat: Skal konstruktøruddannelsen være mere specialiseret?
Fagbladet Konstruktøren
Konstruktøren er et journalistisk redigeret medlemsblad, der bringer relevante og aktuelle artikler om bl.a. byggeri, byggebranche og bygningskonstruktør-professionen.
Læs den seneste nummer eller tidligere udgaver af medlemsbladet:
Konstruktøren